ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΙΟΥ
8 Μαΐου, 2020ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ & ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021
1 Απριλίου, 2021ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΠΟΣΥΡΟΝΤΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 31/07/2020
Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενες δημοσιεύσεις μας – Ενημερώσεις σχετικά με την “ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΑΛΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ – ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΗΦΜ” το όλο μέτρο έχει πάρει παράταση μέχρι 31/07/2020 (ΠΟΛ 1135, 1234). Αυτό που θα θέλαμε να (ξανα)επικοινωνήσουμε και πολλοί φαίνεται να μην έχουν δώσει αρκετή σημασία, είναι το δεύτερο κομμάτι που αφορά την ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ & ΦΟΡ. ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ (ΠΟΛ Α1024/2020 – Απόφαση Α.1102/29.4.2020).
Πριν προχωρήσουμε στο κομμάτι της Αναβάθμισης, μια μικρή υπενθύμιση ακόμα που αφορά τις αποσύρσεις μη συμβατών Μηχανών παλαιού τύπου:
Σημειώστε ότι, οι επιχειρήσεις και τα καταστήματα που δεν θα λειτουργήσουν το 2020 (πιθανόν σε τουριστικές περιοχές), είναι υποχρεωμένες να δηλώσουν την παύση ΦΗΜ έως τις 31 Ιουλίου 2020. Μετά θεωρούνται εκπρόθεσμοι και πέραν της ταλαιπωρίας (δήλωση παύσης σε ΔΟΥ) θα τους επιβληθεί πρόστιμο. Μπορούν όμως να προμηθευτούν και να δηλώσουν την έναρξη νέου ΦΗΜ (χωρίς επιβολή προστίμου) όταν ανοίξουν το 2021.
Όπως λοιπόν, είχαμε πει σε παλιότερη δημοσίευσή μας, ενώ το κομμάτι για την απόσυρση συγκεκριμένων μοντέλων λόγω παλαιότητας ήταν ξεκάθαρο, το κομμάτι «Αναβάθμιση» των μοντέλων που έχουν νέες προδιαγραφές έχρηζε διευκρινίσεων από πλευράς Υπουργείου και πλέον μετά τις συμπληρωματικές ΠΟΛ (Α1102/2020) αλλά και την συνεννόηση των Κατασκευαστών-Εισαγωγέων ΗΦΤΜ όλα είναι ξεκάθαρα και σε αυτό το κομμάτι.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει λοιπόν μέχρι τις 31/07/2020 να έχουν αναβαθμιστεί με την νέα έκδοση λογισμικού όλες οι μηχανές που δεν αποσύρονται.
Οι κατασκευάστριες εταιρίες τις τελευταίες τρεις περίπου βδομάδες (και ακόμα δεν έχει τελειώσει η διαδικασία έγκρισης για όλους) περνάνε ελέγχους για να πάρουν την πιστοποίηση του λογισμικού τους σύμφωνα με το οποίο πρέπει να είναι ενημερωμένες οι ταμειακές.
Σε πρακτικό επίπεδο, όποια ταμειακή αγοράστηκε πριν τις 22/5/2020 ή αγοράζεται ακόμα και τώρα* θέλει αναβάθμιση λογισμικού υποχρεωτικά μέχρι 31/7/2020. Κάποιοι που μπορεί να προμηθεύτηκαν τις ταμειακές τους πριν μερικούς μήνες (π.χ. μέσα στα τελευταία 2 χρόνια ή και ακόμα πριν 2 μήνες) θέλουν αναβάθμιση. Ακόμα και αν έχουν ήδη περάσει σε (προαιρετική) σύνδεση με ΓΓΠΣ και πάλι χρειάζονται αναβάθμιση.
Αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που μέχρι τώρα αποστέλλονταν τα δεδομένα στην ΓΓΠΣ και ο οποίος αλλάζει βάση της ΠΟΛ Α1024/2020 και σαν φυσικό επακόλουθο όλες οι ταμειακές να θέλουν αναβάθμιση.
Γι’αυτό καλούμε όλους τους πελάτες μας αλλά και τους λογιστές-φοροτεχνικούς αυτών να επικοινωνήσουν άμεσα μαζί μας με τα στοιχεία της ταμειακής μηχανής τους (Αριθμό Μητρώου ΗΦΤΜ) ώστε να τους ενημερώσουμε πιο αναλυτικά σχετικά με την διαδικασία που πρέπει να γίνει έτσι ώστε να γίνει όσο πιο ομαλά γίνεται και να είναι και αυτοί εξασφαλισμένοι μέχρι την καταληκτική ημερομηνία, να «μην τρέχουν τελευταία στιγμή» με κίνδυνο σε περίπτωση ελέγχου να δεχθούν κάποιο πρόστιμο.
Κλείνοντας, πιο κάτω παραθέτουμε τμήμα της ΠΟΛ Α1024/2020 που αφορά από τεχνικής άποψης πως θα γίνεται η αποστολή των δεδομένων στην ΓΓΠΣ (όταν αυτή τεθεί σε ισχύ) αλλά και επισυνάπτουμε ολόκληρη την ΠΟΛ προς ενημέρωσή σας.
*εφόσον ακόμα το συγκεκριμένο μοντέλο είναι σε αναμονή και δεν έχει περάσει την έγκριση του Πολυτεχνείου
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛ Α1024/2020 (ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΕΔΩ)
Άρθρο 2
Τρόπος επικοινωνίας
2.1 Ο Φ.Η.Μ. σημαίνει ως εκκρεμότητα τα e.txt που δεν έχουν
αποσταλεί και τα αποστέλλει συγκεντρωμένα σε τακτά χρονικά διαστήματα (σύμφωνα
με την περίοδο επικοινωνίας που έχει ορίσει το ΠΣΦ.Η.Μ.) ως ένα ομαδοποιημένο
αρχείο (batch file) που έχει την ονομασία του αντίστοιχου ημερήσιου _s.txt
αρχείου αποστολής, όπως αυτό ορίζεται στην ΠΟΛ 1220/2012,
συμπληρωμένο όμως με την επέκταση _s.tmp (προσωρινό).
2.2. Το περιεχόμενο του ανωτέρω s.tmp αρχείου αποτελείται από τα
περιεχόμενα των εκκρεμών e.txt, ομοιοτρόπως με το περιεχόμενο του αντίστοιχου
ημερήσιου s.txt, και από μια νέα ΠΑΗΨΣ d.tmp, στον υπολογισμό της οποίας
συμμετέχουν: η ΠΑΗΨΣ d.txt του προηγούμενου Ζ και οι ΠΑΗΨΣ των e.txt του
συγκεκριμένου s.tmp. Διευκρινίζεται ότι, για λόγους απλότητας, για όλα τα s.tmp
του τρέχοντος Ζ, ως πρώτο συστατικό του υπολογισμού της ΠΑΗΨΣ d.tmp είναι το
d.txt του προηγούμενου Ζ.
2.3. Η ΠΑΗΨΣ d.tmp δοθέντος s.tmp δεν αποθηκεύεται ούτε από το ΠΣΦ.Η.Μ.,
ούτε από τον Φ.Η.Μ.
2.4. Το ΠΣΦ.Η.Μ. διαβάζει το ομαδοποιημένο αρχείο s.tmp και αφού επαληθεύσει
την ορθότητα του d.tmp καταχωρεί τα αρχεία e.txt του αρχείου s.tmp.
2.5. Στην περίπτωση όπου δεν υπάρχει εκκρεμής απόδειξη προς αποστολή
(e.txt) αλλά έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα που έχει ορίσει το ΠΣΦ.Η.Μ.,
πραγματοποιείται η διαβίβαση αρχείου s.tmp στο οποίο περιέχεται μόνο η ΠΑΗΨΣ
d.tmp και κανένα αρχείο e.txt. Συνεπώς, ο Φ.Η.Μ. ενδέχεται να στέλνει αρχείο
s.tmp το οποίο δεν θα περιέχει καμία γραμμή e.txt, αλλά μόνο μια γραμμή d.tmp
προκειμένου απλά να λαμβάνει ενημέρωση για πιθανή νέα περίοδο (συχνότητα)
επικοινωνίας.
2.6. Η αποστολή του ομαδοποιημένου αρχείου s.tmp θα πρέπει να είναι
σύμφωνη με όσα περιγράφονται στην ΠΟΛ 1166/2018 αναφορικά
με την κρυπτογράφηση και το πρωτόκολλο επικοινωνίας με το ΠΣΦ.Η.Μ. Το ΠΣΦ.Η.Μ.
δεν αποδέχεται καμία απολύτως αποστολή s.tmp, αν δεν έχει προηγουμένως
διαβιβαστεί επιτυχώς το s.txt του προηγούμενου Ζ.
Μετά την επιτυχή αποστολή του ομαδοποιημένου αρχείου s.tmp, o Φ.Η.Μ. δεν έχει
υποχρέωση φύλαξης του αρχείου αυτού.
2.7. Το ΠΣΦ.Η.Μ. στην απάντηση που στέλνει στον Φ.Η.Μ. σχετικά με
τη παραλαβή του αρχείου s.tmp, αναφέρει εκτός των άλλων και την περίοδο
επικοινωνίας.
Ο Φ.Η.Μ. αν δεν λάβει απάντηση επιτυχίας για την αποστολή του αρχείου s.tmp (ή
αν δεν λάβει καθόλου απάντηση), στο επόμενο ομαδοποιημένο αρχείο s.tmp που πρόκειται
να στείλει, περιλαμβάνει και όσα e.txt δεν έχουν διαβιβαστεί επιτυχώς από το
προηγούμενο (ή προηγούμενα) s.tmp αρχείο.
2.8. Το αρχείο ημέρας s.txt αποστέλλεται όπως ορίζεται στην ΠΟΛ 1166/2018 και
το ΠΣΦ.Η.Μ. επαληθεύει τα αρχεία e.txt που έχει λάβει καθ’ όλη τη διάρκεια της
ημέρας και συμπληρώνει τυχόν απώλειες.
2.9. Σε κάθε επικοινωνία μεταξύ Φ.Η.Μ. και ΠΣΦ.Η.Μ. – ανεξαρτήτως
αν υπάρχει κάποιο λάθος ή όχι – στο header της απάντησης του ΠΣΦ.Η.Μ.
περιέχεται πάντοτε η παρακάτω πληροφορία:
RepeatPostAfter: Ν
όπου Ν είναι ο ακέραιος αριθμός που καθορίζει (σε λεπτά της ώρας) την περίοδο
επικοινωνίας, δηλαδή το διάστημα του χρόνου για την επόμενη επικοινωνία.
Η περίοδος επικοινωνίας αποθηκεύεται σε κάθε Φ.Η.Μ. με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε
τυχόν αποσύνδεση από την ηλεκτρική τροφοδοσία ή κλείσιμο του Φ.Η.Μ. να μην την
μηδενίζει, αλλά αντιθέτως η τιμή της να διατηρείται πάντοτε ίση με αυτήν που
έστειλε το ΠΣΦ.Η.Μ.
Σε περίπτωση που δεν διαπιστωθούν λάθη, το ΠΣΦ.Η.Μ. απαντάει με την ένδειξη OK
(λατινικοί χαρακτήρες) επιβεβαιώνοντας έτσι την επιτυχή ολοκλήρωση της
διαβίβασης του s.txt ή του s.tmp αρχείου, κατά περίπτωση.
Σε περίπτωση που υπάρχει κάποιο λάθος, το ΠΣΦ.Η.Μ. απαντάει με 3 πεδία,
χωρισμένα με delimiter (;), από τα οποία το πρώτο είναι πάντα η ένδειξη ERR, το
δεύτερο ο κωδικός λάθους σύμφωνα με τον κατωτέρω πίνακα λαθών, και το τρίτο μια
παράμετρος για επεξήγηση του λάθους.
Πίνακας λαθών
Πεδίο 1 | Πεδίο 2 | Πεδίο 3 |
ERR |
1 = Λάθος ονομασία αρχείου S.TXT ή S.TMP (π.χ. Όχι 31 χαρακτήρες, λάθος σε τμήματα του ονόματος, κ.λπ.). | |
ERR |
2 =Λάθος S/N Δ.Δ. (π.χ. δεν είναι καταχωρημένος στην βάση της ΑΑΔΕ, οι χαρακτήρες δεν είναι λατινικοί, κ.λπ.). | |
ERR | 3 = Το Ζ έχει ήδη υποβληθεί | Ν = Τελευταίος αριθμός υποβληθέντος Ζ |
ERR | 4 = Λείπει το προηγούμενο Ζ | Ν = Τελευταίος αριθμός υποβληθέντος Ζ |
ERR | 5 = Πιθανό λάθος στην κωδικοποίηση/κρυπτογράφηση | |
ERR | 6 = Δεν συμφωνούν οι υπογραφές με το d.txt ή το d.tmp | |
ERR | 7 = Πολύ γρήγορη αποστολή δεδομένων, επαναλάβατε. |
Η επιστροφή οποιουδήποτε λάθους που περιγράφεται στον ανωτέρω πίνακα από το ΠΣΦ.Η.Μ. ολοκληρώνει ανεπιτυχώς την επικοινωνία, καθιστώντας μη αποδεκτή την διαβίβαση του αρχείου s.txt ή του αρχείου s.tmp.
Κάθε άλλη απάντηση (εκτός της επιτυχημένης) από το ΠΣΦ.Η.Μ., θεωρείται επίσης λάθος για άγνωστο λόγο (π.χ. δυσλειτουργία κάποιου υποσυστήματος του ΠΣΦ.Η.Μ.).
Άρθρο 3
QR CODE – Παρουσίαση του παραστατικού σε κινητό, tablet, HY.
Για τη διευκόλυνση του ελέγχου ο γραμμωτός κώδικας στο τέλος της απόδειξης – όπως αυτός περιγράφεται στην ΠΟΛ.1220/2012 – αντικαθίσταται από δισδιάστατο γραμμωτό κώδικα (QR Code) ελαχίστων διαστάσεων 18 χιλιοστά x 18 χιλιοστά. Στην περίπτωση εκτυπωτών ρολού, (roll printer) o QR CODE πρέπει να τυπώνεται στο τέλος της απόδειξης ή του παραστατικού έτσι ώστε να μην υπάρχει δεξιά ή αριστερά αυτού οποιοδήποτε άλλο κείμενο. Ο QR CODE θα πρέπει να παράγεται και από τα συστήματα που χρησιμοποιούν ΕΑΦΔΣΣ, από τον driver τύπου Α, ή από την εφαρμογή εμπορικής διαχείρισης που εκτυπώνει τα παραστατικά, όταν χρησιμοποιείται driver τύπου Β. Ο QR CODE μπορεί να παραβλεφθεί, εφόσον χρησιμοποιείται αποδεδειγμένα εκτυπωτής χωρίς δυνατότητα εκτύπωσης γραφικών (π.χ. ορισμένοι τύποι dot matrix, ορισμένοι τύποι line printer, κ.λπ.).
Το περιεχόμενο του QR code επαυξάνεται με την ΠΑΗΨΣ του αρχείου e.txt της κάθε απόδειξης και με το URL της εφαρμογής ελέγχου στο ΠΣΦ.Η.Μ., το οποίο δημιουργείται ως εξής:
URL εφαρμογής ελέγχου με την προσθήκη URL παραμέτρου “SIG” με τα ακόλουθα δεδομένα: Σειριακός Αριθμός Φορολογικού Μηχανισμού – 11 χαρακτήρες | Αύξων προοδευτικός αριθμός σήμανσης – 8 ψηφία σε μορφή 00000000 | υπογραφή SHA-1 του αντίστοιχου e.txt – 40 δεκαεξαδικοί χαρακτήρες | συνολική αξία.
Παράδειγμα:
Σειριακός Αριθμός ΦΗΜ = GRT99000204
Αύξων προοδευτικός αριθμός σήμανσης=00000387
Υπογραφή SHA-1 = 0EA2C079E722C361C6297D10F02955CA413695A9
Ποσό= 18.35
QR Code message:
https://www1.aade.gr/tameiakes/myweb/q1.php?
SIG=GRT99000204000003870EA2C079E722C361C6297D10F02955CA
413695A918.35
Η χρήση του QR code είναι υποχρεωτική για όλους τους Φ.Η.Μ. (ΦΤΜ, ΑΔΗΜΕ, ΕΑΦΔΣΣ) με την προαναφερθείσα εξαίρεση χρήσης ορισμένων εκτυπωτών. Επίσης παρέχεται εξαίρεση για όσες εγκεκριμένες ΦΤΜ και ΑΔΗΜΕ δεν είναι δυνατή η εκτύπωση QR code, υπό την προϋπόθεση ότι η κατασκευάστρια εταιρία διατηρεί εφαρμογή στο Google Play Store και στο Apple Appstore, για smartphones, ανάγνωσης του υπάρχοντος barcode και παρουσίασης του παραστατικού στην οθόνη του smartphone του ενδιαφερόμενου πολίτη.
Άρθρο 4
Διαδικασία αναβάθμισης firmware Φ.Η.Μ.
4.1. To firmware του Φ.Η.Μ. κατατίθεται στην ΑΑΔΕ με τον αριθμό έκδοσης του, την ημερομηνία δημιουργίας αυτού και την περιγραφή των αλλαγών που εμπεριέχει σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση του firmware συγκεκριμένου τύπου Φ.Η.Μ. Σε περίπτωση που από την Α.Α.Δ.Ε. κριθεί απαραίτητο, γίνεται έλεγχος του firmware από αρμόδιο εργαστήριο ελέγχων Φ.Η.Μ.
4.2. Οι Φ.Η.Μ. έχουν την δυνατότητα εμφάνισης ή εκτύπωσης του αριθμού έκδοσης και της ημερομηνίας του firmware τους, προς διευκόλυνση του ελέγχου. Ο κατασκευαστής γνωστοποιεί στην ΑΑΔΕ την διαδικασία που απαιτείται για την εμφάνιση ή την εκτύπωση των στοιχείων αυτών και την αναφέρει στο βιβλιάριο οδηγιών χρήσης.
4.3. Η αναβάθμιση firmware Φ.Η.Μ. επιτρέπεται εφόσον οι ημερήσιοι αθροιστές είναι μηδενικοί, δηλαδή μετά από έκδοση ημερήσιου Δελτίου Ζ και μόνο εφόσον το νέο firmware είναι νεώτερης έκδοσης από το τρέχον, καθώς και μόνο μετά την εισαγωγή ειδικού κωδικού εξουσιοδοτημένου τεχνικού.
4.4. Η αναβάθμιση μπορεί να γίνει μέσω ηλεκτρονικού μέσου αποθήκευσης (sd card, usb stick κ.λπ.) που συνδέεται σε κατάλληλη υποδοχή που διαθέτει ο Φ.Η.Μ., ή με σύνδεση του Φ.Η.Μ. σε Η/Υ μέσω κατάλληλου λογισμικού που διαθέτει ο κατασκευαστής.
4.5. Ο κατασκευαστής του Φ.Η.Μ. λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για να εξασφαλιστεί η ολοκληρωμένη και ασφαλής αναβάθμιση του firmware και η προστασία από τυχόν κακόβουλες παρεμβάσεις.
4.6. Με το πέρας της διαδικασίας αναβάθμισης του firmware, ο εξουσιοδοτημένος τεχνικός ενημερώνει σχετικά το Βιβλιάριο Συντήρησης και Επισκευής του Φ.Η.Μ.
Άρθρο 5
Κυρώσεις
Η μη τήρηση των διατάξεων της παρούσας απόφασης συνιστά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 54 του ν. 4174/2013.